zaterdag 6 augustus 2011

Uitleg: Wat is budgetbeheer?

Vakmensen beheren het geld volgens een vast plan. Zij zorgen er voor dat u niet meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Een deel van het geld krijgt u om van te leven. De rest is voor de vaste lasten of wordt gespaard.

Budgetbeheer voorkomt nieuwe schulden
. En het voorkomt problemen als huisuitzetting, afsluiting van gas, water, licht en incassokosten, voor u zelf of voor een familielid dat financieel niet op eigen benen kan staan.
Budgetbeheer wordt afgesproken bij schuldproblemen. Of juist om problemen te voorkomen.

Vraagt u zelf om budgetbeheer, dan bepaalt u hoe lang. Stoppen kan maar moet twee tot vier weken van tevoren worden aangekondigd. Als de Sociale Dienst budgetbeheer eist omdat de Dienst helpt bij het oplossen van uw schulden dan duurt budgetbeheer meestal drie jaar. Verlengen is mogelijk.

De drie meest voorkomende vormen:
- Budgetbeer Basis. De beheerder betaalt; huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten. De andere rekeningen betaalt u zelf.
- Budgetbeheer Plus. De beheerder betaalt; huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten plus 1 andere betaling. De andere rekeningen betaalt u zelf.
- Budgetbeheer Totaal. De budgetbeheerder betaalt huur of hypotheek, energie, water en ziektekosten met alle andere betalingen zoals opgenomen in het budgetplan.

Zijn er kosten aan budget beheer;
U betaalt een vergoeding per maand voor budgetbeheer. Vraagt de Sociale Dienst of uw schuldhulpverlener van de gemeente budgetbeheer aan, dan betaalt die de kosten. Het is ook mogelijk bijzondere bijstand hiervoor aan te vragen

De belangrijkste spelregels:
- Het is belangrijk dat u open kaart speelt over u financiele situatie. Alleen dan is een goed beheerplan mogelijk.
- Het inkomen gaat naar de rekening van uw budgetbeheerder.
- U bent er verantwoordelijk voor dat er genoeg geld is om de rekeningen te betalen.
- U moet de afgesproken rekeningen op tijd naar de beheerder sturen.
- De budgetbeheerder betaalt alleen die rekeningen waarvoor dat in het budgetplan is afgesproken.
- U krijgt een bankpas om huishoudgeld op te nemen van de beheerde rekening. De budgetbeheerder kan het huishoudgeld ook overmaken op uw bankrekening.
- Een keer per maand toont de budgetbeheerder met een afschrift aan wat er de voorbije periode is ontvangen en betaald.